little Jody

Даца, родители, възпитание, детска психология, развитие на детето, учители


Джоди детектив. Една история за това, как възрастните могат да подтикнат децата към сътрудничество.


Тази сутрин Джоди стана много рано. Изтича в банята и направи сутрешния си тоалет по начин, „Няма възрастен“. Знаете го, сигурна съм, защото се отнася до почти всички малки деца, които когато са сами в банята си мушкат ръцете под течащата вода, забърсват си очите с мокрите пръсти, затварят кранчето и са готови. Тя се прибра на пръсти в стаята си, изсипа раницата на леглото и започна сутрешната проверка.

„Така, бинокълът е тук, лупата, тефтерчето и химикалът, също“, каза и ги върна на мястото им. „Ами да, знаех си, че все нещо ще забравя – шапката и очилата. Сякаш някой ще вземе на сериозно детектив без очила и шапка?“

След като се увери, че всичко е наред, метна раницата на гръб и тихо, тихичко напусна стаята си. „Дотук добре!“, зарадва се момиченцето. „Баба не ме усети.“ Усмихна се, докато си завързваше обувките и изскочи на двора.

      – Ех, нищо на този свят не е съвършено! – каза тя, когато видя баба си да вади лук в задния двор.

  • Да, малка госпожице, в днешно време децата твърде рано разбират това!
  • Но, бабо? Мама забрани да се ходи в гората и си отиде в София. Ами ти? Не съм ли оставена на отглеждане при теб? Нали ти си шефът тук? Ти ме пусни?
  • Не мога, моето момиче, защото майката помоли и мен да не ходим тази седмица в гората.
  • Но защо? – почти разплакано попита момиченцето.

Баба Ези прегърна през рамо разстроената си внучка и я поведе към пейката до портичката. Седнаха, бабата я погледна в очите и каза меко.

  • Зная от колко време се подготвяш за изследователската експедиция в гората. Разбирам как се чувстваш. И най-лошото е, че ти е много трудно да си надмогнеш желанието, да проведеш това изследване. И на мен ми е неприятно, че трябва да те спра.
  • Но защо? – повтори Джоди.
  • Защото наистина не е безопасно и за възрастни хора, да не говорим за деца. А, и, Джоди, майка ти ни помоли, а не ни забрани, защото вярва, че ние сме разумни и ще уважим молбата й.
  • Да де, ама аз се готвих толкова много и сега, какво?
  • Сега аз ще ти направя две предложения. Едното е, да ме почакаш малко, защото имам нужда от подготовка, и ще отидем на реката, там също е интересно и има много предизвикателства.
  • А за какво ще се подготвяш?
  • Ще приготвя кошницата за пикник. Как ти се струва идеята, днес да изкараме деня на реката и да си направим пикник?
  • А другата? – попита Джоди.
  • Другата отново е свързана с пикник, който можем да си направим тук, на двора. Защо не потърсиш ключа към тайните на стария дъб? Вярвам, че не си забравила разказите на дядо си?
  • Добре! Оставаме тук, но няма да ме отвличаш с разни закуски, млека или чайове. Бих изпила едно детско кафе за концентрация и след един час, нали ти е достатъчен, за да направиш палачинки с течен шоколад, бих хапнала. Съгласна ли си?
  • Разбира се, моето порастващо момиченце! Ти прояви разбиране и  аз ще направя нещо за теб. Може й да не си се сетила, но смятам да ти сервирам палачинките с шоколад, банан и топка сметанов сладолед – каза баба й и влезе в къщата.
  • Някои баби са доста сговорчиви! – каза Джоди, обръщайки се към стария дъб.
  • Всички деца стават отзивчиви, когато се обръщаме към тях с молба и уважение! – каза, сякаш на себе си, Баба Ези внучка си не глези.   


Вашият коментар