little Jody

Даца, родители, възпитание, детска психология, развитие на детето, учители


 Как да хвалим детето правилно?


Похвалата е начин за изразяване на одобрение. Тя ни кара да се чувстваме по-добре, усмихваме се, радваме се да чуем одобрителни думи.

Похвалата може да се използва като инструмент за промяна на поведението на детето.

Например, имате намерение да научите детето да си прибира играчките след игра.

В стаята му има кошове или шкафове за играчки, които са достъпни и удобни за ползване от малчугана. Показали сте на детето си как се прави това, след това известно време сте ги прибирали заедно и сега искате то да започне да върши това само. Започвате да наблюдавате как детето прави това и едва когато е направило, дори и малка крачка, в правилната посока можете да го похвалите.

Това е специална и целенасочена похвала, която има три задължителни компонента:

Първи компонент. Ако детето е малко, похвалата трябва да бъде много ентусиазирана и да предава положителните емоции на говорещия. Ще изглежда така: „Това е страхотно!“ Може да бъде придружено от някои жестове, изражения на лицето и тон на гласа. Хвалете с усмивка и ентусиазиран тон. „Беше прекрасно!“

Втори компонент. Посочете какво точно сте похвалили. Формулирайте конкретно поведение, когато хвалите детето си: „Това беше страхотно! Ти прибра играчките, както те помолих.

Трети компонент. Бъдете близо до детето си, когато го хвалите, одобрявайте и невербално, като го прегърнете или потупате по рамото. Може също да използвате нежно докосване, дай пет, потупване по гърба, галене на главата на детето, разрошване на косата, целувка, каквото ви е познато и удобно.

Има изследвания по този въпрос, които показват, че всеки от тези компоненти на конкретната похвала е важен за ефективна промяна на поведението.

Нюанси в правилното хвалене на дете:

1. Похвалата трябва да следва незабавно поведението.

Например, няма смисъл да казвате на вечеря: „Стефи, ти се приготви бързо за училище тази сутрин“. Това няма да повлияе на промяната в поведението. Похвалата е била нужна веднага, след детето е тръгнало навреме за училище.

2. Освен това е важно да хвалите дори малки промени в поведението.

Може да искате детето ви да си върши задължения за един час всеки ден. В началото обаче е важно да хвалите детето си дори за малки промени. И, разбира се, след като сте сигурни, че работата е свършена.

3. Казаното наистина трябва да има значение.

Важно е да внимавате да избягвате празните похвали. Няма смисъл просто да казвате „Страхотно. невероятно Много добре“. Официално е. Няма нищо лошо в тези думи. Но те няма да помогнат за промяна на поведението.

4. Не хвалете човека. Важно е да хвалите само поведението

Можете да кажете или намекнете: „Ти си добро момче“ във всички случаи, независимо от поведението ти. Поведението и действията могат да бъдат добри и лоши, но ти винаги си добър човек.

5. Не казвайте, че вашата любов или обич зависи от поведението:

„Мама и татко наистина те обичат, когато правиш X.“ Не правете това.

Важно е детето да знае: „Мама и татко наистина те обичат, каквото и да правиш“.

6. Не казвайте: „Мама и татко са щастливи, когато правиш това и това“.

Не. Има смисъл да хвалим само поведението, без да поставяме щастието и здравето на самия родител в глобална зависимост от него.

7. И може би най-важното: не добавяйте муха в мехлема

Например: „Страхотно! Събра си играчките, както те помолих. Чудесно!“. Вие  погалихте детето. Сега мухата в мехлема: „Защо не можеш винаги да си такъв? Защо не можеш да го направиш, както сестра ти винаги го прави? Защо трябва да те подсещам всеки път, за да направиш това?“ Тези думи подкопават ефекта от похвалата.

Похвала работи по-добре от наказанията

Ние използваме похвала, за да подпомогнем детето да се обучава и практикува все повече и повече поведението, което желаем. Така изграждаме навици. Имаме нужда от повторение на поведението. Похвалата увеличава вероятността детето да се държи по определен начин отново и отново. Методът как правилно да хвалите дете е насочен към насърчаване на детето да практикува определени действия.

Все едно свириш на музикален инструмент. Започваме с малко. Няколко умения, като свирене по ноти на инструмент и след това няколко прости песни. След това ще надграждаме тези прости упражнения с повече практика и по-сложни умения, докато започнем да свирим сложни пиеси. Това е повтаряща се практика. Повтарящата се практика формира навик и всъщност променя мозъка, като помага за изграждането на нови невронни връзки.

Когато изпробвате този метод у дома, първо се съсредоточете върху едно или две поведения, за да можете да практикувате хваление често и последователно.

Няма да се налага постоянно да хвалите детето си, за да го накарате да направи нещо. Хваленето за конкретно поведение е много кратка, временна програма. Получавате желаното поведение и след това спирате.

Не се страхувайте, че ще разглезите детето си с похвали или ще го научите да очаква похвала от вас за всичко. Хвалите поведението, следва повторна практика и оттам развивате навик. Тогава спирате да го хвалите за този навик. И можете да започнете да хвалите друго поведение.

Понякога едно дете трябва да бъде специално насърчавано и хвалено, за да развие определено поведение, докато другото вече е готово да сътрудничи. Някои деца се раждат с ангелски характер. Хората и децата са много различни един от друг, различни темпераменти, различни характери. Дори знаем, че еднояйчните близнаци всъщност са много различни. Не знаем доколко дадено дете се нуждае от тази практика на похвала или защо едно дете може да се нуждае от нея повече от друго, но знаем, че чрез тази практика могат да се създадат благоприятни условия за промени в поведението на детето.

Адаптирано от курс на Алън Каздин, професор по психология и детска психиатрия в Йейлския университет.

Източник: https://psyhelp24.org/kak-pravilno-hvalit-rebenka/#pohvala-nakazanie



Вашият коментар