Картите на Проп


 

„Морфология на приказката“

Предприемайки „междусюжетно сравнение“ на вълшебните приказки през 20-те години на ХХ век, руският формалист си поставя за цел да конструира една „морфология на приказката“, т. е. описание на нейните съставни части, на отношението на частите помежду им и към цялото. Проп достига до извода, че съществуват постоянни и променливи елементи на приказката – вариращи са действащите лица и техните атрибути, а устойчиви се оказват действията на персонажите, т. е. функциите. Под функция изследователят разбира „постъпката на действащото лице, определяна от гледна точка на неговата значимост за хода на действието“ [Проп 2001:31]. Наблюденията, които авторът прави, го отвеждат до формулирането на няколко съществени заключения:

 

  1. „За постоянни, устойчиви елементи на приказката служат функциите на действащите лица независимо от това от кого и как се изпълняват. Те образуват основните съставни части на приказката.
  1. Числото на функциите, известни на вълшебната приказка, е ограничено.

III. Последователността на функциите е винаги еднаква.

  1. Всички вълшебни приказки са еднотипни по своя строеж“ [Проп 2001:31-33].

Броят на функциите според Проп е точно фиксиран – 31. Като началото на приказката съдържа и една „изходна ситуация“, в която се представя бъдещият герой и неговото семейство, назовава се по име, указва се социалното му положение, след което се въвеждат основните функции:

 

  1. Един от членовете напуска дома (Напускане)’,
  2. На героя се забранява (Забрана);
  3. Забраната е нарушена (Нарушение);
  4. Антагонистът се опитва да разузнава (Разузнаване);,
  5. Антагонистът получава сведения за своята жертва (Издаване);
  6. Антагонистът се опитва да измами своята жертва, за да има власт над нея или нейното имущество (Подвеждане, Измама);
  7. Жертвата се поддава на измамата и с това неволно помага на врага си (Съдействие);
  8. Антагонистът причинява на един от членовете на семейството вреда или ущърб (Вредителство)
  9. За бедата или за липсата се съобщава, към героя се обръщат с молба или заповед, заточават го или го пускат (Посредничество, Съединителен момент);
  10. Търсачът се съгласява или се решава да противодейства (Начало на противодействието);
  11. Героят напуска дома (Пращане);
  12. Героят се подлага на изпитания, разпитван е, бива нападан и т.н., с което се подготвя получаването на вълшебно средство или помощник (Първата функция на дарителя);
  13. Героят реагира на действията на бъдещия дарител (Реакция на героя);
  14. Героят има на разположение вълшебно средство (Снабдяване, получаване на вълшебно средство);
  15. Героят се прехвърля, пренася или завежда до мястото, където се намира предметът на търсенето (Пространствено преместване между двете царства, пътеводителство);
  16. Героят и неговият антагонист пристъпват към непосредствена борба (Борба);
  17. Героят е белязан (Дамгосване, белязване);
  18. Антагонистът бива победен (Победа);
  19. Първоначалната беда или липса се преодоляват (Ликвидиране на бедата или липсата);
  20. Героят се завръща (Завръщане);
  21. Героят бива преследван (Преследване, гонитба);
  22. Героят се спасява от преследване (Спасяване);
  23. Героят пристига у дома и никой не го познава (Тайно пристигане);
  24. Фалшивият герой предявява необосновани претенции (Необосновани искания);
  25. На героя се дава трудна задача (Трудна задача);
  26. Задачата се решава (Решение);
  27. Героят бива разпознат (Разпознаване);
  28. Лъжливият герой, антагонистът или вредителят биват изобличени (Изобличаване);
  29. На героя се придава нов облик (Трансфигурация);
  30. Врагът бива наказан (Наказание);
  31. Героят се жени и става цар (Сватба)._

 

Източник:  http://journal.e-center.uni-sofia.bg/f/downloads/2011/Broi%203/Natalia_Hristova_ED.pdf

 

На този интернет адрес можете да видите примерни схеми за картите на Проп – festival.1september.ru/articles/…/shemi_propa.doc…

 

 

 

Advertisements

2 Коментари (+add yours?)

  1. Trackback: Внезапното бягство от реалността и други мизерии | Мария Донева

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: