Работилница за приказки II


Работилница за приказки I

Как се съчинява приказка с 25 деца

Аз и децата седим на „кръг” около килима, до мен е стативът с голяма магнитна дъска и набор Карти за вълшебства, формат А5.

Учителката:

Деца, имам предложение за съчиняване на приказка, върху която, след като стане готова, аз ще напиша сценарий за пиеса, а нея ще представим на вашите родители в края на годината, на тържеството по случай изписването ви от детска градина.

Децата:

Да – а – а – а…

Учителката: Имам идея. Искате ли действието в приказката да се развива на небето?

Децата: Да – а – а – а…

Учителката: Дайте ми предложения за добрите герои.

Децата: Звездичките, слънцето, луната, облаците, вятърът.

Учителката: Добре. Записах ги. Ето картата „Добрият”. Кои са добрите герои?

Децата: Звездичките и луната.

Учителката: А лошите? (Поставям картата „Лошият”)

Децата: Облачетата.

Учителката: Ето картата „Забрана”. Знаете, че на добрия герой му се забранява нещо. Какво забраняват родителите на звездичките?

Децата: Ако те искат да слязат на земята, техните родители им забраняват да слизат на земята.

В работата с малки, а и не само малки деца, учителите предлагат началото, тъй като започването на художествен текст е доста трудно.

Учителката: Предлагам ви началото на нашата приказка.

На небето, както на земята, имало много Царства-Господарства. Най-малкото от тях се наричало Царство-Многознайство, защото всичките му поданици, заедно с Царя и Царицата ходили на училище. Възрастните посещавали Училище за родители, а децата – детска градина. В края на всяка година се провеждали тридневни състезания по ум и сръчност. 

Оставали три дни до началото на тазгодишното състезание и училищата и детските градини излезли във ваканция.

На децата им станало скучно и не знаели какво да правят. Трите звездички Звездемона,  Звезделина и Звездин седели на пейката пред къщата си и се чудели на какво да си играят. В един миг очите на Звезделина грейнали и тя извикала:

– Сетих се! Хайде да отидем на разходка на земята.

Нека при мен дойдат две момиченца и едно момченце. Деца, давайте предложения за имена. (предложенията бяха тринадесет и по метода на отхвърляне на неприемливото останаха Звездемона, Звезделина и Звездин)

Ти, Симона ще бъдеш Звездемона, Петя ще бъде Звезделина, а Дейвид – Звездин.

Представете си, че седите на пейката пред вашата къща и си говорите.

Дете: Сетих се. Искате ли да слезем на земята?

Дете: Да, искаме.

Дете: Не може, момичета. Нали мама не дава.

Учителката: Чудесно деца, първият ни диалог е готов. Да видим какво се получи до тук. На трите звездички Звездемона, Звезделина и Звездин им е забранено да слизат на земята. Те решават да нарушат забраната и да слязат.

Сега поставям картата „Лошият разузнава”. Кой ще бъде лошият?

Дете: Облачето. Едно облаче ще се промъкне зад тях и ще ги подслуша.

Учителката: Много добре. Мислите ли, че облачето може да им помогне да слязат на земята?

Децата: Да, то ще пусне дъжд и звездичките ще слязат по водните капки.

Учителката: На мен ми харесва. Вие деца приемате ли?

Децата: Да.

Учителката: А как ще се приберат обратно на небето?

Децата: По дъгата.

Учителката: Звучи логично. Кой иска да бъде облачето.

Дете: Аз.

Учителката: Добре, Алекс, ела. Деца хайде да му дадем име. Давайте предложения. (записах предложенията и отхвърляйки ги едно по едно стигнахме до името Хитрушко)

Хитрушко, твоята задача е да убедиш звездичките да слязат на земята, като им предложиш начин, по който ще се върнат.

Дете: Момичета, утре след обяд ще накарам брат си да пусне дъжд, докато слънцето още грее и така ще се роди дъгата. Вие ще се хванете за нея и ще се върнете обратно на небето.

Учителката: Записах. Звучи чудесно. Хитрушко спомена, че има брат. Колко облачета ще участват?

Децата: 3

Учителката: добре, да им измислим имена. Предлагайте.

Децата: Веселко, Умничко, Палавник, Смехурко, Сърдитко…

Направих списък, четях имената едно по едно, а децата отхвърляха, докато стигнахме до 3.

Учителката: Деца, ето и изборът ви за имена на облачетата: Хитрушко, Сърдитко и Смехурко.

Време е Хитрушко да каже на братята си какво ще направи.

автор: Тереза Тончева

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: